Izložbe / Urbanizam
Projekt novoga putničkog terminala Međunarodne zračne luke Franjo Tuđman, ocjenjuju urbanisti
HAZU-a i svjetska arhitektonska elita, na dojmljiv način svjedočiti o hrvatskoj
kulturnoj i tehnološkoj razini razvijenosti
Izvor: Hina, Uredništvo
Dan uoči otvorenje nove
Međunarodne zračne luke „Franjo Tuđman“ 20. ožujka javnosti je u Zagrebu predstavljen
autorski osvrt na projekt s prigodnom izložbom crteža i maketa. Autori projekta novoga putničkog terminala
zračne luke „Franjo Tuđman“ arhitekti i akademici Velimir Neidhardt i Branko
Kincl upoznali su, dan uoči svečanog otvaranja terminala, brojne okupljene u
palači Hrvatske akademije znanosti (HAZU) s potankostima njihova projekta koji,
ocjenjuju urbanisti i arhitektonska elita, na pravi način svjedočiti o
hrvatskoj kulturnoj i tehnološkoj razini razvijenosti. Predsjednik HAZU akademik Zvonko Kusić ponosan
je zbog priređene svečanosti na kojoj su ugledni autori i akademici Neidhardt i
Kincl govorili o projektu suvremene reprezentativne zračne luke „Franjo Tuđman“
koji su ostvarili u suradnji s konstruktorom pokojnim prof. dr. Jurom Radićem
(1953.- 2016.), a uz koju je otvorio i prigodnu izložbu.
Akademik Kusić ustvrdio je kako je zračna luka „Franjo Tuđman“ izniman
primjer doprinosa HAZU-a našoj domovini Hrvatskoj i njezinu kulturnom i
civilizacijskom identitetu. Rekao je kako svečanost promovira i novu
Akademijinu seriju manifestacija pod naslovom „HAZU za Hrvatsku“ koja će
selektivno predstaviti najeminentnije napore i kapitalna dostignuća HAZU koja
obogaćuju povijest duhovnoga i materijalnog razvitka Hrvatske.
„Sve to bilo bi uzalud da prije 25 godina nije bilo hrvatskih
branitelja koji su bili spremni žrtvovati i vlastiti život, a danas se to
nastavlja radom. Hrvatska se danas gradi i čuva radom kojim ostvarujemo najviše
dosege i u umjetnosti i u gospodarstvu, što na najbolji način simbolizira ova
zračna luka“, rekao je Kusić. Istaknuo je kako posebno značenje ima i ime
novoga terminala jer Franjo Tuđman simbolizira našu borbu za slobodu i
samostalnost.
Akademik Velimir Neidhardt podsjetio je da je na međunarodni natječaj
2008. bila pozvana svjetska arhitektonska elita od deset ekipa, a deset domaćih
timova moralo je proći kroz kvalifikacije.
Ocijenio je kako je novi putnički terminal zračne luke „Franjo Tuđman“
najveći uspjeh hrvatske arhitekture u posljednjih stotinu godina moderne,
odnosno od 1918. Ukazao je i na sinergiju zračne luke i njezine okoline što je,
uvjeren je, jamstvo da ona postane ključno žarište djelotvornosti metropolitanskoga
prostora Zagreba, Hrvatske i srednjoeuropskoga prostora.
Neidhardt je napomenuo kako je cilj procesa projektiranja bio
usredotočen i na to da se putnicima osiguraju ugodna i nezaboravna iskustva
doživljaja suvremene arhitektonike javnih funkcija, kao i panoramske vizure
Zagreba i Medvednicu.
„Iz nove zračne luke moći će se vidjeti i zagrebačka katedrala. Takav
posebni odnos vizualne povezanosti grada i njegove zračne luke jedinstven je i
nije ostvaren niti u jednoj značajnijoj europskoj zračnoj luci, pa i šire“,
istaknuo je akademik Neidhardt.
Akademik Kincl rekao je da je na projektu radio dobro uigran i stručno
osposobljen tim - jedan arhitektonski koji je vodio s kolegom Neidhardtom, a
drugi tim konstruktora koje je vodio prof. dr. sc. Jure Radić. Ocijenio je kako
je ostvarenje projekta sretan spoj iskustva i mladosti koja poznaje tehnike i
metode kojima se uopće moglo ostvariti ovakvo arhitektonsko djelo, a koje su
danas potpuno naslonjene na kompjutorske tehnologije.
Uz napomenu kako se u domovini malo govorilo o projektu nakon pobjede
na međunarodnom natječaju, Kincl je kratko podsjetio na neke ocjene iz
izvještaja ocjenjivačkoga suda koji je istaknuo da je to „izvanredna
arhitektura s detaljno elaboriranom tehnologijom“ te da „projekt ima vrlo
snažan koncept s potencijalom da postane terminal svjetske klase po arhitektonskim,
funkcionalnim i tehnološkim karakteristikama i koji bi mogao postati vrata
Hrvatske prezentirajući ju kao naciju najviše kulturne i tehnološke razine
razvijenosti“.
Kako je rekao Kincl, „mislim da nismo mogli zamisliti ljepši početak za
naš projektantski rad koji je trajao tri godine na razradi projekta, a prije
toga još dvije godine na natječajnim projektima i projektima racionalizacije“. Ustvrdio je da arhitektonski ideju krase
originalnost i organičnost što su temeljni postulati projekta.
Iznio je i neke podatke iz „osobne iskaznice“ Međunarodne zračne luke „Franjo
Tuđman“ koja ima 65 tisuća četvornih metara površine, projektirana je za pet
milijuna putnika godišnje s mogućnošću budućeg širenja do dvostruko više milijuna
putnika. U novu zgradu ugrađeno je 35.000 prostornih metara betona, a 40.000
prostornih metara u vanjske radove, kao i pet tisuća tona armature. Čelična
konstrukcija teška je dvije tisuće . Zgrada ima četiri etaže i osam avionskih
mostova za ukrcaj putnika, dva za domaće i šest za međunarodne letove, 30 check-in šaltera, 23 šaltera za kontrolu
putovnica, a oko zgrade je i 1100 parkirnih mjesta.
Novi terminal Međunarodne zračne luke „Franjo Tuđman“, kao što smo
najavili opširnom reportažom u zadnjem broju Matice, svečano je otvoren 21. ožujka 2017.
Potpis:
1
Maketa
novoga putničkog terminala Zračne luke Franjo Tuđman autora Branka Kincla, Velimira Niedhardta i Jure
Radića, predstavljena na izložbi u atriju palače HAZU u Zagrebu 20. 3. 2017.
Izložbu je otvorio predsjednik HAZU akademik Zvonko Kusić.
2
Predsjednik Vlade RH Andrej Plenković s uglednim uzvanicima otvorio je
MZL „Franjo Tuđman“ 21. 3. 2017.
No comments:
Post a Comment