Četrdeset
godina hrvatskoga jezika u srednjim školama Ontarija
Razgovor
s prof. dr. sc. Vinkom Grubišićem iz Kanade povodom četrdesete obljetnice uvođenja hrvatskoga
jezika u srednje škole Ontarija
Razgovarala: Vesna Kukavica
Sredinom 1976. hrvatski jezik
postao je dijelom srednjoškolskoga programa u Ontariju (Kanada)
zahvaljujući tadašnjoj ministrici za školstvo Betty Stevenson i lobističkim naporima hrvatskih
ljudi, među kojima je ondje djelovao i najplodniji pisac udžbenika za
učenje hrvatskoga jezika i kulture u emigraciji u XX. stoljeću prof. dr. sc. Vinko Grubišić. Povodom četrdesete obljetnice uvođenja
hrvatskoga jezika u srednje škole Ontarija zamolili smo tog uglednoga
jezikoslovca s višedesetljetnom kanadskom adresom i dopisnoga člana Hrvatske
akademije znanosti i umjetnosti da za Portal HMI prokomentira taj povijesni čin
i prisjeti se glavnih protagonista s kojima je uspio prije uspostave neovisne
Republike Hrvatske promijeniti položaj hrvatske zajednice u multikulturnom i
multietničkom mozaiku Kanade, ostvarivši pravo poučavanja djece naših korijena
hrvatskome jeziku.
Profesore
Grubišiću, kako ste došli na ideju petnaest godina prije uspostave neovisne
Republike Hrvatske zatražiti od kanadskih prosvjetnih vlasti uvođenje
hrvatskoga jezika u srednje škole Ontarija!?
Bila je to misija hrvatske
političke emigracije, kojoj sam se priključio kao egzilant sredinom šezdesetih
koje su bile obilježene pokretom vezanim uz Deklaraciju o nazivu i položaju
hrvatskog jezika, a i živih nastojanja u promicanju hrvatske kulture s konačnom
svrhom uspostave neovisne demokratske Hrvatske države. Nakon devet emigrantskih
godina u zapadnoj Europi, okušao sam sreću u Kanadi, nastavivši surađivati s Hrvatskom revijom Vinka Nikolića. Iste
kišne večeri kad sam stigao u Kanadu, 1. studenoga 1975. nazvao me do tada mi
potpuno nepoznati profesor Zdravko Robert Megler i, nakon kraćega uvoda, napomenuo da ćemo se
vidjeti idući dan, nakon Sv. mise u Torontu, ispred hrvatske crkve. Danas pokojni
prof. Megler bio je predsjednik udruženja Canadian
Teachers of the Croatian Heritage, a razlog njegova sastanka je sljedeći:
postoji mogućnost da se uvede hrvatski jezik kao nastavni predmet u srednje
škole provincije Ontario. Za to treba ispuniti sljedeće uvjete: prvo, imati
dovoljan broj zainteresiranih učenika; drugo, program prihvaćen od Ministarstva
za školstvo i kulturu provincije Ontario; treće, kvalificirana srednjoškolskoga
profesora i četvrto, osigurati dovoljan broj učenika zainteresiranih za učenje
hrvatskoga jezika. Zadatak organizacijski nije bio lagan. Riječ je o jednoj od
deset najvećih kanadskih saveznih provincija koja ima više od 12 milijuna
stanovnika i u kojoj i danas živi oko 40 posto ukupne kanadske populacije. Sam
glavni grad provincije Ontarija - Toronto, ujedno i najveći grad u Kanadi, ima oko dva i pol milijuna ljudi, dok
metropolitansko mu područje obuhvaća više od četiri milijuna ljudi. U tom makro
kozmosu Kanade, morali smo stvoriti svoje mjesto pod suncem.
Kako
je tekao proces ostvarenja tog jezičnog projekta koji je promijenio status
hrvatske zajednice u Kanadi?
No comments:
Post a Comment