015 - Ivan
Meštrović u Kanadi
Vladimir Bubrin (Kanada)
(Abstrakt)
Iako su
Meštrovićeva djelatnost i biografija u Sjedinjenim Američkim Državama opširno
obrađene (Kečkemet, Maria i Mate Meštrović, Mirth, Radica, McCormick,
Schmeckebier i dr.), manje je poznata njegova povezanost i sa susjednom Kanadom.
Premda mnogo skromnija, Meštrovićeva prisutnost u Kanadi ostavila je iza sebe
tragove preko obiteljskih i profesionalno-umjetničkih dodira, kao i umjetničkih
djela koja je izlagao u Kanadi, od kojih neka do danas krase javne prostore gdje
su postavljena.
Nema dvojbe da
Meštrović nije bio ni izbjeglica ni tipičan hrvatski emigrant. Ipak, svojom
profesionalnom prisutnošću u svijetu širio je hrvatsko ime, a nakon stalnog
useljenja u Ameriku 1948. bio je oslonac mnogim hrvatskim emigrantskim djelatnicima
te je i sam sudjelovao u iseljeničkim političkim i društvenim aktivnostima.
Stoga bi bez njega povijest hrvatskoga iseljeništva, posebno ona nakon Drugoga
svjetskog rata, bila nepotpuna.
Meštrovićev renome
privukao je pozornost u Kanadi već tijekom njegovih posjeta Sjevernoj Americi
između dva svjetska rata, kad je ondje izlagao. Nakon što se 1948. doselio u
Syracuse (N. Y.), i osobno je odlazio u Kanadu u posjet kćerki Marti u
Montrealu (a vjerojatno je posjećivao i prijatelja i suradnika Pavla Ostovića,
koga je poticao i financijski mu pomogao da 1952. objavi knjigu na engleskom
jeziku The Truth About Yugoslavia). Tu je i
posjet ontarijskom Windsoru, gdje mu je katolički Assumption College pri
University of Windsor 1954. dodijelio nagradu “Kršćanskog umjetnika”. Dodamo li
tomu njegov reljef “The Canadian Phalanx”, postavljen nasuprot zgradi
kanadskoga Vrhovnog suda u Ottawi, te kip slovačkoga pisca Martina Kukučina u
Mississaugi, izrađen za Slovake iseljenike na zagovor Vinka Nikolića, dobivamo
prilično bogatu sliku koju je vrijedno zabilježiti da bi se upotpunila ne samo biografija
slavnoga umjetnika nego i doprinos Hrvata izvan domovine svjetskoj kulturi i
umjetnosti.
Hrvatski Iseljenički Kongres, Zagreb 23. - 26. Lipnja 2014.
No comments:
Post a Comment