087 - Hrvatska – društvo znanja: mit ili realnost
Dragan Primorac
(Medicinski fakultet, Split; Medicinski
fakultet, Osijek; The Pennsylvania State University, Sjedinjene Američke
Države; University of New Haven, Sjedinjene Američke Države)
Godinama tvrdim da male države poput Hrvatske moraju svoje gospodarstvo
temeljiti na znanju, inače veoma brzo u svijetu globalizacije neće značiti
mnogo.
Rezultati golemih ulaganja u obrazovanje, kao i svih promjena koje smo
napravili od 2003. do 2009., najbolje su vidljivi iz istraživanja 2010., koje
su proveli ugledni svjetski znanstvenici, među kojima i nobelovci, a objavio ga
je američki tjednik Newsweek.
Hrvatska se tada prema kvaliteti obrazovnoga sustava našla na 22. mjestu
u svijetu, ispred Sjedinjenih Američkih Država, Norveške, Izraela i mnogih drugih
država.
O vrijednosti tog rezultata svjedoči još jedan pokazatelj: od 20 vodećih
država svijeta iz skupine G-20, koje čine 85% ukupnoga svjetskoga bruto nacionalnog
proizvoda, 80% svjetske trgovine i dvije trećine svjetske populacije, Hrvatska
je po kvaliteti obrazovanja bila bolja od njih 12. Dakle, i iz tog podatka
proizlazi da Hrvatska ima budućnost ako je sami ne ugrozimo vlastitim greškama.
Nedvojbeno je da je bez znatnog povećanja izdataka za sustav obrazovanja
i znanosti nemoguće postići značajne pomake u izgrađivanju društva znanja.
Stoga je logično da najvidljiviji pomaci iz perioda našega mandata
uključuju rekordno povećanje proračuna sa 7 na 13 milijardi kuna, što je
omogućilo izgradnju/dogradnju 350 školskih objekata da bi se napokon (prvi put
nakon 1945.) ukinula treća smjena u hrvatskim osnovnim školama, izgradnju
gotovo 350 000 m2 prostora na hrvatskim sveučilištima, uvođenje mogućnosti
učenja dvaju stranih jezika svim učenicima osnovnih škola, informatizaciju obrazovnih
institucija u cijeloj vertikali obrazovanja, povećanje broja studenata za oko
40 000, a izgradnjom brojne sportske infrastrukture i promjenom odnosa prema
sportu broj učenika koji se bave školskim sportom udvostručen je u odnosu na
2003. godinu.
Prvi je put u Hrvatskoj uvedeno vanjsko vrednovanje obrazovanja te
državna matura, najzahtjevniji reformski zahvat u povijesti hrvatskoga
školstva. Stimulativnim mjerama (subvencionirana stambena kamata, stvaranje
kadrovskih i tehničkih preduvjeta) u Hrvatskoj je prvi put u pravom smislu zaživio
projekt “Priljeva mozgova” te se od 2004. do 2009.
U Republiku Hrvatsku iz inozemstva vratilo stotinjak hrvatskih znanstvenika,
uglavnom doktora znanosti, a istodobno je pokrenut i Fond “Jedinstvo uz pomoć
znanja” (UKF).
Veliki su uspjesi postignuti povećanjem apsorpcijskoga kapaciteta
programa Europske unije, a znanstvena je suradnja uspostavljena s vodećim
državama svijeta, uključujući Sjedinjene Američke Države, Japan, Indiju, Izrael
itd.
Poseban smo
naglasak davali povezanosti gospodarstva i sustava znanosti i obrazovanja. Tako
su u sklopu Poslovno-inovacijskoga centra Hrvatske (BICRO) kreirani programi
RAZUM, TEHCRO, IRCRO, KONCRO i PoC, koji znanje hrvatskih stručnjaka prenose u
gospodarstvo.
Stimulativnim
mjerama za ulaganje u znanost, inovacije i nove tehnologije prvi put u
Republici Hrvatskoj privatni je sektor uložio gotovo isti iznos sredstava kao
država.
Prema izvještaju
Europske komisije, postigli smo da je Hrvatska po udjelu visokoobrazovanih u
rangu s Austrijom, Mađarskom i Poljskom. Točnije, prema procjeni udjela
visokoobrazovanih u dobi od 25. do 64. godine, broj visokoobrazovanih u ovoj populaciji
za 2008. iznosio je 18,5%.
Nema sumnje da je Hrvatska
– da je kojim slučajem nastavila intenzivni nastavak ulaganja u sustav
obrazovanja – do danas mogla dostići razinu visokoobrazovanih višu od 23%.
Iz svega rečenog
jasno je da su signifikantna poboljšanja obrazovnoga sustava moguća i da moraju
ostati konstantnom težnjom svake države, posebice onih koje svoj hendikep
veličine i utjecaja mogu nadoknaditi isključivo znanjem i konkurentnošću svojih
građana.
Hrvatski Iseljenički
Kongres, Zagreb 23. - 26. Lipnja 2014.
No comments:
Post a Comment