067 - Školstvo i
hrvatski jezik – neriješeni hrvatski problemi u Republici Austriji
Marko Lukenda
(Zagreb)
Socijalna mobilnost nekog naroda najčešće je prouzročena teškim
političko-gospodarstvenim prilikama, neprihvatljivim do mjere koja potiče
napuštanje matice zemlje. Unatoč takvu pragmatičnom cilju istodobno se nastoji
očuvati, bolje reći ne izgubiti, narodni identitet, posebno u jeziku, pri čemu
ključnu ulogu ima škola. Na odnosu jezik – škola temelji se fenomen iseljeničke kulture u zemlji
primateljici.
Povijest iseljeništva
paralelna je s nacionalnom poviješću, odakle se u svakom segmentu iseljeništva
kao društvene činjenice pojavljuju istovjetni problemi, slična rješenja, gotovo
opća mjesta, kao što su: odnos iseljeništvo – zemlja matica, zemlja
primateljica – iseljeništvo, politički odnosi tih dviju zemalja, nositelji kulturnih
i obrazovnih akcija (svećenici, učitelji), organiziranje škola, problem
dvojezičnosti u nastavi.
Iako nas dijeli
nekoliko stoljeća od vala iseljavanja pred otomanskom navalom, od kojih je
najpoznatije preseljenje zajednice gradišćanskih Hrvata, naći ćemo iste
prijelomne točke i slična rješenja. U ovome se radu uspoređuje jezično-kulturni
model borbe gradišćanskih Hrvata i hrvatskih iseljenika u Republici Austriji.
S obzirom na vremenski
raspon i neke nacionalne posebnosti, usporedba će mjestimično biti ograničena.
I učitelji i kulturni radnici redovito su u novodobnoj povijesti bili
delegirani iz redova vladajuće stranke ili klase, što je posljedično sužavalo
slobodu djelovanja.
Hrvatski Iseljenički
Kongres, Zagreb 23. - 26. Lipnja 2014.
No comments:
Post a Comment